Projekt til dig, der underviser i udskoling, 10. klasse eller på efterskole.
I dette projekt undersøger eleverne, hvad det vil sige at være ung, hvad der har betydning for unge i dag, og hvilke krav samfundet stiller til unge mennesker i form uddannelse, job og familie. Gennem ekspertbesøg og fælles oplæg skal eleverne diskutere emner i blandede landegrupper. De skal udarbejde spørgsmål og tale med forskellige mennesker. Disse data sammenlignes og præsenteres i Twinspace.
Målgruppe: Elever i grundskolens ældste klasse samt 10. klasse/efterskole.
Fag: Sprog, samfundsfag, geografi evt. dansk.
Tidsramme: 3 - 6 mdr. afhængigt at antallet af aktiviteter.
Antal partnere: 2-4 - hvis man er flere end 4 er der svært at koordinere.
Mål med projektet:
- Bruge sproget i autentiske situationer med jævnaldrende.
- Få viden om unges levevilkår, uddannelse- og jobmuligheder på tværs af landegrænser.
- Få viden om demografisk udvikling i forskellige lande.
Materialer:
Der laves en fælles kalender til alle partners aktiviteter og ferier m.m., og projektaftaler og deadlines skrives ind i kalenderen.
Der skal desuden laves et “code of conduct”, hvor lærere og elever sammen aftaler, hvordan man taler med hinanden - sprogbrug, grænsesætning, brug af billeder og personoplysninger.
Der skal aftales ekspertbesøg eller hvilke fælles oplæg man bruger. Fx videoer fra Ted- talk, eller BBC eller at lærerne selv laver et power point, som alle ser i deres respektive klasser.
Aktiviteter:
Ice-breaker aktivitet i Twinspace - fx kahoot eller anden form for quiz, hvor man lærer hinanden kende og/ eller hinandens by/skole/ land.
Hver klasse præsenteres for det samme faglige oplæg om emnet i form af lærerproduceret slides, TED-talks eller lignende.
I transnationale grupper deler eleverne synspunkter på det fælles materiale, som de er blevet præsenteret for. Samtalen tager udgangspunkt i lærerproducerede spørgsmål.
I transnationale grupper laver eleverne spørgsmål til interview om at være ung.
Eleverne gennemfører interviews i egne lande i de aldersgrupper, som de kan få en aftale med. Det kan være forældres synspunkter på ungdom, andre unges synspunkter eller bedsteforældres perspektiver.
Eleverne deler svarene fra deres interview i deres respektive transnationale grupper og ‘samtaler om det’ gennem tråden i ‘Forum’ i Twinspace.
Eleverne laver produkter, der formidler stoffet i form af plakater, bearbejder det med diagrammer, tidslinjer el. lign.
I de transnationale grupper samtaler eleverne om, hvad der har overrasket dem, om de har ændret syn på det at være ung.
Hvis I har tid til mere:
Eleverne vælger sig ind på under-emner fx: Uddannelsesmuligheder, fritid, fremtidsdrømme, frihedsgrader som ung. I de nye transnationale grupper undersøger de emnet og laver fælles podcast.
Onlinemøde for alle klasserne med en inviteret ekspert om emnet. En ekspert kan være alt fra en ældre elev, skolepsykolog, journalist, ngo’er, forsker, som gerne vil give et kortere oplæg på engelsk.
Eleverne skriver i transnationale grupper en artikel om alt det har lært om at være ung i hele forløbet. Man kan evt. gennem https://skoleavis.dk/ få trykt gratis 200 aviser, som kan sendes til alle partnerklasser.