
Case
Line Olsen Lyhne, ansat som fagkonsulent i Børne- og Undervisningsministeriet præsenterer herunder det strategiske arbejde med at integrere eTwinning i undervisningen på alle klassetrin på Rosendalskolen i Hobro.
På Rosendalskolen besluttede de sig for at gennemføre 4 eTwinning-projekter i løbet af skoleåret 2024 - 2025. Projekterne involverede 2. - 8. årgang på skolen. Ideen med projekterne var at gennemføre korte, konkrete internationale samarbejder, hvor eleverne fik et internationalt perspektiv på deres daglige undervisning og samtidig give lærerne erfaringer med eTwinning-arbejdet på en lettilgængelig måde.
I forbindelse med afviklingen af projekterne har Line besøgt skolen med det formål at indsamle viden og erfaringer for at kunne videregive dem i nedenstående artikler. Forhåbentlig vil artiklerne inspirere dig i dit videre arbejde med den internationale dimension i undervisningen på din skole/i din institution.
Grænseløs læring: Når internationalt samarbejde beriger skolen
Internationalt samarbejde i grundskolen er ofte noget, man forbinder med sprog- og kulturfag, men det kan integreres i alle fagområder. Samarbejder og projekter på tværs af landegrænser er berigende på mange måder. Lærere kan opbygge værdifulde netværk, og samtidig får eleverne også mulighed for at lære om livet, hverdagen og kulturer i andre lande, som udfordrer deres forforståelser og fremmer en dybere kulturforståelse. De tværfaglige projekter på tværs af forskellige sprog og kulturer kan give eleverne en mere helhedsorienteret forståelse af emnerne, hvilket er essentielt i forhold til deltagelse i en kompleks, mangfoldig og globaliseret verden. Kulturmøder bidrager til elevernes alsidige udvikling som fremhævet i folkeskolens formålsparagraf. Ligeledes får kulturmøder eleverne til at reflektere over deres egen kulturelle baggrund.
Mærkedage som katalysator for internationalt samarbejde i folkeskolen
Rosendalskolen i Hobro gennemførte i løbet af skoleåret 2024/2025 fire eTwinning-projekter, som alle tog udgangspunkt i mærkedage:
Mærkedage kan spille ind i grundskolens fag og organisation på forskellig vis. De kan stå alene eller for eksempel udmøntes i eTwinning-projekter, som var tilfældet med de fire projekter, som er udviklet af eTwinning-tovholder Line Gundersen Vetter fra Rosendalskolen.
Projektbeskrivelserne, som er tilgængelige på projekternes TwinSpace (samarbejdsrum) på eTwinnings portal, indeholder for hvert projekt:
Det tilstræbes, at produkterne er de samme på tværs af skoler og lande for på den måde at kunne se, sammenligne og blive inspireret af andres overvejelser og ideer. Det overordnede formål med projekterne på Rosendalskolen har været at vise, at et eTwinning-projekt kan holdes helt simpelt, og så kan det være op til den enkelte skole, hvordan man vil arbejde med projektet.
TwinSpace er eTwinning-projekters digitale og GDPR-sikrede hjemsted. TwinSpace tillader deling af forskellige typer indhold, sikrer et lukket og sikkert miljø og indeholder diverse kommunikationsværktøjer. I alle fire eTwinning-projekter er samarbejdsrummene gjort tilgængelige.
Nedenfor kan du læse mere om Rosendalskolens arbejde med det første projekt, om skolens erfaringer med eTwinning og om opbakningen fra bl.a. skoleledelsen til arbejdet med eTwinning.
Du kan læse mere og se projektets TwinSpace her: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/international-day-elderly-when-grandfather-and-grandmother-were-children/twinspace
International Day of the Elderly – when grandfather and grandmother were children
Det første eTwinning-projekt, International Day of the Elderly – when grandfather and grandmother were children, blev gennemført den 4. oktober 2024. I dette projekt deltog tre skoler fra Danmark og en skole fra Finland. På Rosendalskolen var lærere og elever på 4. årgang involverede i projektet, herunder lærerne Julie Foldager Sørensen og Nora Henriette Veng Borup. Eleverne i Finland var 6-10 år gamle og behandlede derfor temaet på anden vis end de danske elever.
Formål og undervisningsaktiviteter
Formålet med projektet var at give eleverne et indblik i en ældre generations hverdag sammenlignet med elevernes hverdag og undersøge både forskelle og ligheder. Som Line udtrykte det: ”Bedsteforældre ved helt vildt meget om deres børnebørn, men børnebørnene ved ikke nødvendigvis helt vildt meget om deres bedsteforældre”. Derfor var målet også at udfordre nysgerrigheden på andre end en selv.
Forud for afholdelsesdagen på Rosendalskolen havde eleverne interviewet en bedste- eller oldeforælder. Herefter skulle de blandt andet skrive et brev til deres bedste- eller oldeforælder og fortælle om, hvad de syntes var spændende ved deres barndom, skolegang og tidsperiode. Eleverne i Finland lavede kreative tegninger, som var det, der passede til aldersgruppen, og de to andre skoler fra Danmark lavede forskellige aktiviteter inden for temaet, fx en høstfestival, som blev afholdt sammen med bedsteforældrene.
Erfaringer med eTwinning
Julie og Nora havde ingen erfaringer med eTwinning. Derfor var det ifølge Julie godt med en projektbeskrivelse, så de havde noget at tage udgangspunkt i, da de begyndte planlægningen af projektet. Lines projektbeskrivelser er et godt eksempel på, at et eTwinning-projekt kan holdes helt simpelt og med få produkter/materialer kan give eleverne indblik i egen og andres livsverden. Læreren vælger selv, hvor meget han/hun vil gøre ud af et eTwinning-projekt og samarbejdet mellem de deltagende skoler. Dette eTwinning-projekt kunne også have varet flere uger, så eleverne fik mulighed for at fordybe sig noget mere. Der er mange muligheder – lige fra det helt enkle til det mere komplekse.
I forhold til hvad eleverne får ud af at deltage i et eTwinning-projekt sagde Julie: ”De får et blik for, at der også findes noget, der går længere ud end deres hverdag og egen virkelighed”. Ifølge Line kan eTwinning ses som et værktøj, der kan bidrage med en ekstra vinkel: ”Nu kan jeg præsentere en anden vinkel på et emne, vi har, fordi det er der også andre, der arbejder med i andre lande.”
Som eTwinning-tovholder har Line tænkt meget over begrebet ”projekt”, som er direkte oversat fra det engelske ord ”project”, der bruges på eTwinnings portal. For nogle lærere kan ordet ”projekt” måske virke stort og udfordrende, men ifølge Line skal læreren ikke opfinde den dybe tallerken og tænke projekt som i projektorienteret undervisning. ”eTwinning skal være glimmer, vi drysser på noget, vi allerede gør. Vi gør noget sammen med andre, så man ikke skal gøre det selv.”
Opbakning fra skoleledelsen og skolebestyrelsen
Rosendalskolen blev i 2024 kåret som officiel eTwinning-skole. Det betyder kort fortalt, at skolen prioriterer elevernes globale dannelse. Line fortalte også, at både ledelsen på skolen og skolebestyrelsen bakker op om internationale aktiviteter og projekter. ”Der er meget velvilje, og der er meget opbakning. Det er et ønske fra både ledelsen og forhåbentlig også andre, at det er noget, vi kan arbejde med, og det er noget, vi kan integrere”. Viceskoleleder Ann Andersen udtalte følgende efter første afholdte eTwinning-projekt: ”Jeg synes, det internationale arbejde beriger vores skole med muligheder for internationale venskaber, muligheden for at sætte fokus på andre kulturer og dermed trække den internationale dimension ind på skolen men også ind i undervisningen. Dernæst giver det et pust af noget andet, end den traditionelle undervisning som foregår 95 procent af året, det er med til at lave variation. Ydermere skaber det fællesskab på skolen, da aktiviteterne ofte går på kryds og tværs af årgange og klasser”.
Over de næste tre år har skolen taget en lokal beslutning og forpligtet sig på at gennemføre eTwinning-projekter, så alle klasser har prøvet at være en del af et eTwinning-projekt. Herefter skal det revurderes, om det er noget, skolen vil fortsætte med. Skolen arbejder ud fra en fordelingsnøgle i forhold til de fire eTwinning-projekter. Det er udvalgte årgange og klasser, der er primus motorer på projekterne, så man ikke forpligtiger sig på alle fire projekter. Hver årgang har skullet melde sig ind på to ud af de fire projekter. Der er skal-opgaver og må-opgaver. Skolen har en målsætning om, at mindst én lærer på 2., 4., 6. og 8. årgang har login til eTwinnings portal. På den måde kan lærerne selv lægge materialer ind fra de afholdte projekter og lære funktionerne at kende.
Skolen har også nedsat et eTwinning-udvalg, som består af en repræsentant fra både indskoling, mellemtrin og udskoling. Line Gundersen Vetter er repræsentant fra udskolingen men er også med i kraft af sin rolle som eTwinning-tovholder. Derudover er viceskoleleder Ann Andersen også med i udvalget. Ifølge lærer Linda Futtrup Kristensen er det godt at have et udvalg, som går forrest. ”Nogen, der kan vise vejen og nogen, som man kan komme og spørge. Det er jo klart det, der trækker den store gruppe med sig, fordi så har man nogen, der er lidt eksperterne, der trækker lidt foran”. Som ny i eTwinning fortalte lærer Tine Schmidt: ”Det er rart at have nogen at spille bold op ad. Man kan sagtens få nogle tanker men lige at få det fulgt til dørs og lære at navigere rundt i den her portal. Det er ikke det hele, der ligger lige til højrebenet sådan rent teknisk”.
Soccer Jersey Day – supports the children’s cancer foundation
Det andet eTwinning-projekt, Soccer Jersey Day – supports the children’s cancer foundation, blev lavet med inspiration fra traditionen om FodboldtrøjeFredag, der finder sted i Danmark den første fredag i marts som en årlig tilbagevendende indsamlingsdag. Dagen er arrangeret af Børnecancerfonden og Danske Spil med det formål at samle penge ind til fordel for kræftramte børn.
Fredag d. 7. marts 2025 markerede Rosendalskolen FodboldtrøjeFredag, som blev et fælles projekt for hele skolen, hvor hver afdeling valgte de aktiviteter, der gav bedst mening at sætte fokus på. Overordnet var der ikke fokus på indsamlingsdelen men på fællesskabet og til dels også på Børnecancerfondens arbejde.
Partnerskoler
I eTwinning-projektet deltog Rosendalskolen, Hjerting Skole, Greve Privatskole og Otalampi Comprehensive School fra Finland. Derudover havde Rosendalskolen taget en lokal beslutning om at invitere alle skoleklasser i kommunen med til at markere FodboldtrøjeFredag sammen med dem og Hobro IK Fodbold i Hobro. I alt deltog fem skoler fra kommunen med mere end 40 skoleklasser fra både almen og special. FodboldtrøjeFredag blev et eksempel på et lidt større projekt, end det lige var tænkt fra starten.
En bred vifte af undervisningsaktiviteter
På projektets TwinSpace kan man se og læse mere om de mange forskellige undervisningsaktiviteter, der fandt sted: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/soccer-jersey-day-supports-childrens-cancer-fund/twinspace
Alt efter klassetrin havde eleverne på Rosendalskolen fx farvelagt fodboldtrøjer, dekoreret klassedøre, fået taget et klassebillede til en fotokonkurrence, designet fodboldtrøjer, haft snakke om Børnecancerfondens arbejde, arbejdet med statistikker om børnecancer i matematik, spillet human- bordfodbold-kampe i skolegården og lavet plakater.
Eleverne på Rosendalskolen responderede godt på projektet, og de så efterfølgende de andre skolers materialer på projektets TwinSpace og ud fra det snakkede de bl.a. om forskelle og ligheder. I evalueringen udtalte et par elever fra 8. kl.: “We thought there would be more ice hockey jerseys than football jerseys in schools in Finland”. “Won't there be more different countries next year? Don't other countries have football shirt days? We thought so”.
Projektet Soccer Jersey Day appellerede både til børn og voksne, og projektet gav mulighed for, at alle lande og børn i alle aldre kunne deltage og byde ind. I forhold til den internationale sammenhæng var det ifølge eTwinning-tovholder Line Gundersen Vetter vigtigt at fremhæve, at man også kunne deltage, selvom man ikke havde en fodboldtrøje. Derfor var der også i projektbeskrivelsen blevet tilføjet ordet sportstrøje.
International Day for Creativity and Innovation
World Creativity & Innovation Day er en global FN-dag, der fejres d. 21. april for at øge bevidstheden omkring vigtigheden af kreativitet og innovation i problemløsning. Rosendalskolen var i deres tredje eTwinning-projekt International Day for Creativity and Innovation inspireret af denne dag, som blev gennemført af elever på 6. og 8. årgang i april 2025. Eleverne på 6. årgang havde fokus på ideer til at sikre en sikker adgangsvej til og fra skolen, og 8. årgang arbejdede med skolens daglige forbrug af strøm, kopipapir og papirservietter. Eleverne arbejdede bl.a. problemløsende og undersøgende, og i 6. kl. byggede de prototyper, der skulle vise sikre adgangsveje til skolen. Eleverne gav udtryk for, at det var spændende at have en anderledes dag med tid til fordybelse og kreativitet.
På projektets TwinSpace kan du læse mere og se materialer fra projektet: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/international-day-creativity-and-innovation/twinspace
Global Wellness and Wellbeing Day
I det fjerde og sidste eTwinning-projekt i skoleåret 2024/2025 havde 2. klasse fokus på klassefællesskab og lige deltagelsesmuligheder. Samarbejde, samtale og sammenhold var vigtige elementer, der skulle indgå i aktiviteterne. Eleverne tog bl.a. udgangspunkt i en musikvideo, der handlede om børn fra forskellige lande og deres forhold til skole og dagligdag. Herefter diskuterede de spørgsmål, som gik på deres egne oplevelser af skoleforhold i Danmark men også med tanke på, hvordan det var at være barn i andre lande. Produktet blev elevtegninger, som skulle symbolisere noget med trivsel. Hver tegning blev overført på transparent papir og indsat i en sort ramme. Alle tegninger blev sat sammen på langs og hængt op i vinduerne i klassen. På projektets TwinSpace kan du læse mere og bl.a. se tegningerne: https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/global-wellness-and-wellbeing-day/twinspace/pages
Desværre for både tredje og fjerde projekt var der ingen samarbejdspartnere. En del af forklaringen skyldtes, at mange partnerskoler i Europa allerede var gået på sommerferie i juni måned eller havde planlagt andre aktiviteter. I stedet for det internationale fokus havde de to sidste projekter fokus på samarbejde mellem klasserne lokalt på skolen og lærernes brug af TwinSpace.
Rosendalskolens erfaringer fra skoleåret 2024/2025 og afsluttende bemærkninger
Skolen har på baggrund af de fire afholdte eTwinning-projekter fået en række erfaringer, som de tager med sig i det videre arbejde med eTwinning og internationalt samarbejde. Lærerne har fået kendskab til eTwinning som et redskab, som bringer den internationale dimension ind i undervisningslokalet. Ligeledes har erfaringerne vist, at det var vigtigt at samarbejde tæt omkring TwinSpace (fx layout, opsætning, materialer osv.), og at denne læring skete i fællesskab.
Skolen har mod på mere, og størstedelen af lærerne er også med i eTwinning-projekter i de næste to skoleår. Efter det første projekt gav Line udtryk for, at eTwinning på kort sigt ikke skal opleves som en ekstra stressbyrde for lærerne på Rosendalskolen, og at det på længere sigt forhåbentlig opleves som et værktøj i forhold til allerede planlagte forløb, emner eller årsplaner. ”Værktøjet er så nyt. Vi kender ikke dets begrænsninger eller dens muligheder nok endnu. Derfor ses det ikke som en naturlig del”. Erfaringerne har netop vist dette – at den internationale dimension kan være en vinkel på fx et emne, som man alligevel havde tænkt skulle være en del af undervisningen. Derudover har Line i løbet af skoleåret arbejdet med, hvordan man kunne operationalisere og imødekomme begrebet ”projekt” overfor lærerne. Derfor har skolen valgt, at når de arbejder med eTwinning-projekter, så kalder de det ”eTwinning-aktiviteter”.
Alle fire eTwinning-projekter er fortsat åbne i skoleårene 2025/2026 og 2026/2027, og dermed inviterer Rosendalskolen til mere internationalt samarbejde. Måske har du fået lyst til at vide mere om eTwinning eller deltage i Rosendalskolens eTwinning-projekter?