Show me your capital
© eTwinning DK

Show me your capital

14-04-2025

Projekt til alle aldersgrupper afhængigt af valg af aktiviteter og sværhedsgrad. I dette projekt kommer eleverne tættere på lande/hovedstæder i Europa med henblik på at styrket forståelse af, hvad EU og det europæiske fællesskab består af.

Målgruppe: Projektet kan laves med alle aldersgrupper - dog primært mellemtrin - ungdomsuddannelser. Aktiviteterne kan skaleres efter aldersgruppe og sværhedsgrad.

Fag: Sprog, Natur/teknologi, geografi, samfundsfag.

Tidsramme: 3 mdr. - 1 år afhængigt af, hvor mange aktiviteter I aftaler at gennemføre.

Antal partnere: 2-3

Mål med projektet:

- Styrke sprogkundskaber gennem autentiske sprogmøder.

- Tilegne viden om Europas lande og hovedstæder.

- Indblik i - og understøttelse af elevernes nysgerrighed om andre europæiske sprog og kultur.

Materialer/forberedelse:

Aftaler mellem elever og lærere om “Code of Conduct” - digitale spilleregler omkring sprogbrug, grænsesætning og deling af data eks. billeder.

Oprettelse af et fælles landkort ved brug af Padlet - her laver deltagerlandene et “pin”, der markerer, hvor de kommer fra i Europa.

Oprettelse af Twinspace på eTwinning, hvor den fælles Padlet og de selvproducerede og fælles materialer kan placeres tilgængeligt for elever og lærere i projektet.

Aktiviteter:

Afhængigt af elevgruppen kan samarbejdet om projektet foregå på forskellige måder/niveauer, og det skal lærerne have aftalt på forhånd:

1) Eleverne producerer og gennemfører aktiviteter i deres egen klasse og deler produkterne med de andre lande, så de hver især kan læse/se, hvad de andre har lavet.

2) Eleverne arbejder i internationale grupper på tværs af deltagerlandene og producerer opgaverne sammen.

3) Eleverne interviewer hinanden om deres land/hovedstad og kultur. De taler om ligheder og forskelle og bruger deres viden i den fælles snak med klassen efterfølgende.

Måderne/niveauerne kan bruges hver for sig, men man kan også forestille sig at kombinere dem - det er helt op til partnerne at finde frem til. Herunder finder du/I bud på, hvilke temaer og indhold eleverne kan arbejde med.

- Deres land(indbyggertal og udvikling, madtraditioner, dyre- og planteliv)

- Deres hovedstad(seværdigheder, historie, kunst og kultur)

- Herudover inkluderer eleverne landets flag, nationalmelodi, særlige traditioner og kulturelle kendetegn/vigtige personer eks. H.C. Andersen.

Evaluering:

Evaluering på lærerniveau: Samtale om samarbejdet gennem forløbet. Samtale om elevernes samarbejde og engagement.

Evaluering på elevniveau: Oprettelse af en side på “pages” i Twinspacet - brug en meningsmåling til at stille specifikke spørgsmål angående samarbejde, sprog, form og opnået viden.

Tips og tricks:

- At man har en klar aftale om hvornår, hvordan og hvor hyppigt man kommunikerer. Forventningsafstemning på forhånd er afgørende.
- Deadlines er vigtige – men fleksibilitet og anerkendelse af hinandens arbejdsvilkår er væsentlige elementer at have med.