Case
Show me your Birdhouse
ankerne bag ”Show me your birdhouse” var at lave et projekt hvor fokus var på natur/miljø, produktudvikling/æstetik og fællesskab/samarbejde. Et projekt hvor alle kunne deltage uanset alder, fagligt niveau og geografiske placering.
At arbejde med fuglehuse som tema gav mulighed for at fordybe sig i emner inden for matematik, geografi, sløjd og natur/teknik på differentierede niveauer. Projektet havde deltagelse af 50 lærere og pædagoger fra grundskoler, specialskoler, børnehaver og dagplejer fra 16 forskellige europæiske lande. I perioden hvor fuglehusene blev produceret, blev vores fælles side på TwinSpace flittigt brugt til at dele billeder og beskrivelser af processen til inspiration for hinanden.
Der blev lavet fuglehuse i mange forskellige former og modeller, nogle i genbrugsmaterialer, andre i pileflet, mange i træ. En klasse overbygningselever i en grundskole lavede husene i kodning/3D.
Jeg selv arbejder på en specialskolen Skrillingeskolen i Middelfart, hvor vi har elever med generelle indlæringsvanskeligheder. På Skrillingeskolen har vi produceret 87 fuglehuse til projektet og her differentieret så hver enkelt deltagende gruppe elever, fra alle årgange, har arbejdet med processen på det niveau, der passede til deres faglige udvikling. Eksempelvis har den ene overbygningsklasse produceret fuglehuse til vores multihandicapklasse, som så har dekoreret deres fuglehuse med svampe.
Grundlæggende har der været mange forskellige måder at gribe processen an på. Hvilket har været utrolig spændende at følge med i. Blandet andet var der én af de deltagende lærer fra Rumænien, en klasselærer på mellemtrinnet. Hun valgte at lave fuglefoder med sin klasse og så videregive opgaven med at lave fuglehuse til klassens fædre. På vores fællesside har hun lagt billeder op af fædre, der sidder og laver fuglehuse sammen med deres barn hjemme i deres private stuer.
Vi ønskede at skabe et inkluderende fællesskabsprojekt med mulighed for differentiering. Vi var meget spændt på, om det kunne lykkes at få hele eTwinnings børne/elevgruppe fra 0-18 år med, det syntes vi bestemt, at det gjorde.
Se herunder en lille video, der på udmærket vis illustrerer projektets diversitet.
Projektholdere:
Lonnie Laugaard Rasmussen (lærer Skrillingeskolen/Middelfart)
Karina T. Poulsen (pædagog Børnehuset Bjørnen)