© eTwinning DK Line Neuber og Ulla Rosendahl står i spidsen for Sct. Jacobi Skoles store arbejde med eTwinning. På blot et og et halvt år har de formået at skabe stor interesse blandt lærere og elever på skolen. 18 projekter, nogle afsluttet og andre igangværende, er det på denne korte periode blevet til. Man kan tydeligt mærke, at både Line og Ulla fra start har haft store ambitioner for deres eTwinning-arbejde: ”Da vi startede for 1,5 år siden sagde vi til hinanden ”vi skal være eTwinning-skole” og nu står vi her med titlen. Det har krævet hårdt arbejde, men har været det hele værd” fortæller de.
Lad eTwinning vokse nede fra, det skaber nysgerrighed hos både elever og lærere
Nytænkning, livsglæde og fællesskab er Sct. Jacobis Skoles grundværdier, et sæt værdier, der er i tråd med deres vision for deres internationale arbejde. Ulla og Line havde nemlig en klar vision helt fra begyndelsen: De ønskede at udvide personalets og elevernes udsyn samt booste den internationale dimension. Gennem skolens arbejde med eTwinning skaber de fællesskaber på tværs af landegrænser, de lærer af deres samarbejdspartnere og oplever stor glæde hos elever og lærere.
”Vores arbejde med eTwinning har i den grad smittet. Det med at det vokser nede fra, og hver lærer selv kan bestemme, hvor meget de vil, og hvad de vil, betyder, at samtlige lærere på skolen i én eller anden grad har arbejdet eller arbejder med eTwinning i deres undervisning” forklarer Line. Hun tilføjer, at det gik fra nul til 100 på ganske kort tid. Dette skyldes, at lærerene af sig selv begyndte at finde Line og Ullas arbejde interessant og derfor ønskede at få et indblik i, hvordan de selv kunne inddrage den internationale dimension i deres undervisning. Derfor tager Line og Ulla rundt i de forskellige klasser og introducerer lærere og elever til eTwinning, dette skaber stor nysgerrighed ikke kun hos lærerene, men også hos eleverne.
© eTwinning DK Sct. Jacobi Skole er i den grad gået fuldt ind i arbejdet med den internationale dimension, de har blandt andet haft 53 lærere på job-shadowing, seminarer og kurser. Derudover har 36 elever haft mulighed for at komme på besøg hos nogle af eTwinning-samarbejdspartnerne. Dette øger elevernes kulturelle forståelse og bidrager til, at de føler en større tryghed, når de skal gøre brug af deres engelskkundskaber.
Udover at være udvalgt til eTwinning-skole, har Sct. Jacobi Skole ydermere modtaget prisen ”Bedst i eTwinning DK 2019” for projektet ”Wonders in the Country of Science”, der således kan kategoriseres som værende blandt de fem bedste projekter i Danmark i 2019. Projektet har dannet grundlaget for, at Ulla og Line har udarbejdet et nyt projekt ved navn ”Wonders of the Digital World”. Gennem projektet lærer eleverne at tilgå nettet kritisk og forsvareligt: ”Hvis man ser på mobning, foregår det ofte mere digitalt end verbalt. Derfor er det et must, at alle elever på Sct. Jacobi Skole skal arbejde med digital dannelse som en del af Sct. Jacobi Skoles eSikkerhedspolitik”, fortæller Line.
”Vi må godt være stolte af vores arbejde og vise det frem”
Line og Ulla har arbejdet hårdt for at være kommet dertil, hvor de er i dag. De er begge stolte over og glade for, at de har mulighed for at kunne vise det frem i form af de udmærkelser, de har opnået undervejs. De har dog bemærket, at dette ikke er en udbredt tendens blandt andre danske skoler: ”Vi forstår ikke, hvorfor der ikke er flere eTwinning-skoler i Danmark. Vi må godt være stolte af det arbejde vi laver og vise det frem” tilføjer de enstemmigt som en opfodring til andre skoler om at være stolte af det arbejde, de laver.