North, South from the Baltic to the Atlantic
© eTwinning DK

North, South from the Baltic to the Atlantic

24-11-2021

Af Kristine Klang, studentermedhjælper, STIL
eTwinning-projektet North, South from the Baltic to the Atlantic - 2019-2020 blev oprettet af fem lande/partnere, der efter et års samarbejde med andre partnere fra Baltikum til Atlanterhavet besluttede sig for at fortsætte deres samarbejde endnu et år

eTwinning-projektet har fokus på, at eleverne lærer hinanden, deres forskellige regioner og lande at kende. Projektet fokuserer på, at eleverne opnår en forståelse for forskellige kulturer, ligheder samt forskelle i hverdagen, som er med til at definere livet i de i alt syv forskellige lande, som deltager i projektet.

North, South from the Baltic to the Atlantic - 2019-2020 repræsenterer Danmark, Frankrig, Tyskland, Letland, Polen og Portugal af i alt ni lærere. Den danske lærer, Birgitte Koch fra Tarup Skole i Odense, er blandt grundlæggerne af dette projekt. Sammen med hendes partnere har de arbejdet med at øge deres eleveres kulturelle forståelse, forbedre deres engelskkundskaber og udvikle deres færdigheder indenfor it. Gennem projektet har eleverne arbejdet med udvalgte emner og afslutningsvis har de i fællesskab udarbejdet en e-bog, en video om ”global warming” og en padlet.

Der har for eTwinning-projektet været nogle klart definerede mål for eleverne. Blandt disse er at give eleverne et udsyn til livet i lande, der ligger i de baltiske og atlantiske egne samt et indblik i hvilke ting, man er optaget af disse steder. Ydermere har projektet fokuseret på at præsentere eleverne for forskellige it-redskaber og give dem muligheden for at anvende og arbejde med disse for at forbedre deres it-færdigheder. Gennem projektet har eleverne haft mulighed for at samarbejde på tværs af landegrænser.

Birgitte Koch og hendes 6. klasses elever havde på forhånd kendskab til mange af de deltagende lærere og elever, grundet projektets videreførellse af et tidligere projekt. Det var derfor muligt for eleverne at få en endnu større indsigt i deres partneres liv og en forståelse for, at der er forskellige måder at leve på, gå i skole på og tale på.

Se produkt fra projektet lavet i Storyjumper ved at klikke her