Nyhed
In Kim Wall’s footsteps - Young Reporters for a Sustainable World
Af Kristine Klang, studentermedhjælper, STIL
Dette projekt ærer på bedste vis det flotte arbejde Kim Wall har lavet og udfordrer gymnasieeleverne i at være undersøgende, kreative og samarbejdende. I et samarbejde mellem fem lærere fra Italien, Sverige, Fankrig og Danmark har gymnasielærer og eTwinning-ambassadør, Aino Gunstrup fra Gladsaxe Gymnasium taget del i projektet In Kim Walls footsteps - Young Reporters for a Sustainable World, som på baggrund af det store og kreative stykke arbejdet har modtaget et kvalitetsmærke.
Gennem projektet har eleverne fået til opgave at følge i fodsporene på den svenske journalist Kim Wall og lave reportager med fokus på bæredygtig udvikling. Udfordringen for eleverne har været at udføre efterforsknings- og problemløsningsopgaver i et samfund med komplekse problemer og uden givne svar. Eleverne har undersøgt bæredygtighedsproblemer, arbejdet som reportere og offentliggjort deres reportager for de andre elever. Projektet handlede også om at lære eleverne fra de andre lande at kende. Gennem projektet har eleverne lært de færdigheder, som er nødvendige både i skolen, i arbejdet og i det sociale liv, for eksempel: kritisk tænkning, kommunikation, kreativitet og samarbejde.
I løbet af de forskellige aktiviteter i projektet har eleverne forbedret deres evne til at søge efter kilder, undersøge og arbejde med tekster og fotos, udarbejde egne reportager og meget andet. Målet med projektet har været at styrke eleverne skriftlige sprog og viden samt samtidig at forbedre deres 21. århundredes kompetencer såsom kritisk tænkning, kreativitet, samarbejde og kommunikation. Projektet har også haft til formål at gøre eleverne nysgerrige på deres omverden og skabe en interesse for bæredygtighedsproblemer.
Projektet resulterede i en række kreative og inspirerende produkter fra eleverne side, da skrev bl.a. deres egne reportager, oprettede en digital udstilling og skrev breve og delte deres reportager på tværs af landene.