Be Simple – What Does Really Matter?
© eTwinning DK

Be Simple – What Does Really Matter?

04-11-2021

eTwinning-projektet "Be Simple – What Does Really Matter?" er blevet tildelt Det Nationale Kvalitetscertifikat i efteråret 2021

Af Kristine Klang, studentermedhjælper i STIL, p.t. et semester på Boston University, USA

Gennem projektet ”Be Simple – What Does Really Matter?” har lærere og elever haft fokus på de ting i livet, der reelt er betydningsfulde. Corona-pandemien skabte bekymringer på tværs af landegrænser, og derfor besluttede syv lærere fra henholdsvis Danmark, Spanien, Tyrkiet, Portugal og Brasilien sig for at udarbejde et projekt som skulle gøre deres elever opmærksomme på, hvilke ting der reelt er betydningsfulde for dem. Gennem projektet fik eleverne øjnene op for, at en krise som COVID-19 i virkeligheden kunne være en mulighed for at ændre adfærd og værdsætte livet i højere grad.

Birgitte Koch fra Tarup Skole i Odense har sammen med sine elever været en del af projektet ”Be Simple – What Does Really Matter?”. Projektet havde til formål at gøre eleverne fra de fem partnerlande opmærksom på, hvad der i virkeligheden har betydning for dem; såsom menneskelige relationer, samarbejde med venner, familieforhold og kommunikation. Gennem projektaktiviteter fik eleverne forskellige redskaber, som de kunne benytte til at ændre på deres adfærd overfor miljøet samt til at værdsætte deres liv i endnu højere grad. Projektet havde endvidere til formål at fremme elevernes autonomi, kreativitet og følelse af at høre til i Europa på trods af den hærgende pandemi. Projektet gik på tværs af idrætsfaget, naturfaget, udeliv og engelskfaget. Eleverne har haft rig mulighed for at prøve kræfter med forskellige IT-værktøjer, som har givet dem mulighed for at forbedre deres IT-kundskaber, deres sproglige kundskaber, deres kommunikations egenskaber og kreativitet.

Eleverne har gennem projektet samarbejdet med deres partnere haft fælles oplevelser i naturen gennem Geocaching, haft kulturudveksling i form af kulinariske kreationer og fået kendskab til nye teknologier. Projektets aktiviteter og samarbejde udmundede i udarbejdelsen af en hjemmeside, som skildrer projektarbejdets faglige og sociale indhold. Projektet bærer tydeligt præg af, at både elever og lærere har været engageret og dedikeret gennem hele projektet, hvorfor ”Be Simple – What Does Really Matter?” netop har modtaget et meget velfortjent kvalitetsmærke.

eTwinning
eTwinning