10iCampus, Varde
© eTwinning DK

10iCampus, Varde

30-04-2020

Af Kristine Klang, studentermedhjælper, STIL.
10iCampus er Vardes Kommunale 10. klassetilbud. På 10iCampus ser de muligheder frem for begrænsninger. Respekten for den enkelte vises ved fællesskab, nærvær, empati, tillid, livsglæde, god omgangs-tone og ved at stille realistiske udfordringer til hinanden.

10icampus har arbejdet med eTwinning siden 2011 og har siden da deltaget i 11 projekter. De seneste år har de arbejdet intensivt med eTwinning, og det hårde arbejde betyder, at de nu kan kalde sig eTwinning-skole. Camilla Højlund Hansen, lærer på 10iCampus, fortæller i dette portræt, hvordan de arbejde med eTwinning.

Siden 10iCampus startede har de haft stor fokus på den internationale dimension og det interkulturelle aspekt. Camilla fortæller at Lene Dall Berthelsen, international koordinator, har haft Erasmus+ projekter (KA1, KA2) kørende sideløbende med den daglige undervisning. Derfor er det interkulturelle aspekt bestemt ikke uvant for eleverne på 10iCampus: ”Vi har haft besøg af mange forskellige nationaliteter både i form af job-shadowing og som gæstelærere. Det første man ser, når man kommer op i vores elevområde, er en væg hvor der står ”velkommen” på mange forskellige sprog. Så det var helt naturligt, at vi selvfølgelig også skulle have godt fat i eTwinning. Og det arbejder vi stadig på” forklarer Camilla.

10iCampus’ arbejde med eTwinning

På 10iCampus benytter de både eTwinning til inspirationssøgning samt til mindre og større projekter. Camilla fortæller, at de har benyttet eTwinning i projektet Hallo-we-twinning, et projekt som var for alle klasser og engelsklærere, hvor de brugte det faglige materiale i tekstopgivelserne og havde en hel fagdag omkring det. Derudover vil en række projekter blive igangsat efter sommerferien: ”Jeg har en masse idéer i forhold til vores kreative linje, ”Performancelinjen”, som jeg glæder mig til at komme i gang med efter sommerferien. Og jeg ved, at vores matematiklærere er i gang med at søge inspiration på eTwinning” fortæller Camilla.

eTwinning er på 10iCampus også blevet benyttet til at skabe kontakt til andre skoler, for derigennem at finde samarbejdspartnere til KA1-projektet med titlen Professionelle læringsfællesskaber på 10iCampus, om dataindsamling og professionelle læringsfællesskaber. Om dette projekt beretter Camilla følgende: ”Der var rigtigt mange, der meldte tilbage, og vi endte med at sende 3 lærere til en skole i Taranto i Syditalien, hvilket var en kæmpe succes – og måske ender det også med et KA229 projekt med denne italienske skole i fremtiden”. Det er tydeligt, at 10iCampus har mange spændende bolde i luften, som det bliver interessant at følge med i.

Elever og læreres udbytte ved eTwinning

Når man spørger Camilla, hvilke positive effekter hun oplever hos lærere og elever i arbejdet med eTwinning, er hendes svar følgende: ”Det er først og fremmest virkelig fedt at se den glæde, det giver eleverne, når de får lov at logge ind på et Twinspace for første gang, og de kan blive helt utålmodige, når vi venter på respons fra de andre lande. Man virkeliggør skoledagen lidt mere, når eleverne pludselig får kontakt med elever fra andre lande. Som positiv effekt for lærerne kan man se, at de får noget ud af den faglige sparring med en lærer fra et andet europæisk land. Det er en form for inspiration.”

Camillia tilføjer ydermere: ”Og så synes jeg, det er sjovt at se den proces, som lærere gennemgår, når de kaster sig ud i nye og større projekter på eTwinning. For eksempel har jeg lige hjulpet en af vores lærere, som var ret nervøs for at komme i gang med at bruge eTwinning og tænkte, at det ville kræve meget tid. Og hun kontaktede mig, hver gang hun skulle til at gøre noget nyt på eTwinning. Men da hun så fik eleverne ind i projektet, kom hun og sagde, ”hvad var jeg så bange for? De har jo bare styr på det. Og de var lynhurtige til at skabe kontakt””.

eTwinning er kommet for at blive på 10iCampus, de har allerede nu formået at blive eTwinning-skole og det er spændende hvilke interessante kulturelle oplevelser og faglige projekter, der venter dem i fremtiden.