© eTwinning DK Af Pernille Reenberg, Nyager Skole, Rødovre
Projektbeskrivelse:
Eleverne går i henholdsvis 4. og 9. klasse. De ældste elever planlægger et program, hvor de underviser de yngre elever om plastic og konsekvenserne af brugen af plastic i samfundet. Hvad kan vi gøre ved plastic i havene? Hvordan har de vilde dyr det med vores plastic? Hvad kan vi gøre i familien? I skolen? I et fællesskab? Hvad kan man bruge genbrugsplast til? De ældre elever stiller opgaver og bestiller produkter hos de yngre elever. Kommunikation foregår via Skype, og de produkter, de yngre elever laver, vurderes af de ældre elever.
Projektdeltagere:
9. klasse (ca. 22 elever 14-15 år) fra Bærum Kommune, Hundsund Skole, Norge er "lærere" for 4. klasse (ca. 21 elever 10-11 år) i Rødovre Kommune, Nyager Skole, Danmark
Lærere: Torgeir Engen (Norge) og Pernille Reenberg (Danmark)
Eleverne arbejder i grupper á 3 elever = 7 grupper i hvert land
Projektmål:
Samarbejde over landegrænser Fokus på 21st Century Learning Skills Styrke elevernes formidlingsevne At udføre et samarbejdseksperiment mellem elever fra hhv. mellemtrin og udskoling (4. - og 9. klasse) Fokus på problem og løsningsmuligheder i forhold til et globalt miljøproblem Kort beskrivelse af projektet:
Temaet er plastic. Hvordan fremstilles plastic Konsekvensen af brug af plastic i samfundet Affaldsproblematik Havet Dyr på land Hårbalsam, mikroplast Nedbrydning Hvad kan eleven gøre? Familien? Samfundet/kommunen? Skolen? Landet? Affaldssortering i skolen? Innovationsmodeller - problemløsning Hvad kan man anvende recirkuleret plastic til? Deltagende fag :
9.klasse: Norsk, samfundsfag - evt. naturfag (anden lærer) 4.klasse: Natur/teknologi (der må tages matematiktimer til hjælp)
Arbejdsproces:
Projektet varer tre uger:
1. uge: kontakt mellem grupperne i de klasser på Skype. Mod slutningen af ugen formidler de ældre elever med information, fakta, pensum og opgaveformulering for de yngre elever.
2. uge: de yngre elever arbejder på de tildelte opgaver.
3. uge: oplæg fra de yngre elever til ældre over Skype. Processen er dokumenteret på video produceret af lærerne i begge lande.
Slutprodukter :
Kanal på SkoleTube med screencastede elevproduktioner - sketches Filmede Skypesessions (lærer) Småfilm af arbejdsprocesser (lærer) (Lærerfilmmateriale kan evt. ligge i en anden kanal) Plakater Værktøjer:
OneNote Skype Screencast-o-matic WeVideo/PPT/GoAnimate/Animoto/Prezi/PowToon/OfficeMix/Publisher Herunder ses en video fra YouTube. Lærer Pernille Reenberg har lavet en lille video, der viser syv forskellige kreative måder at lave fremlæggelse på.
Nederst ses ét af produkterne - en PowToon-animation.