Nyhed
Our European cities and environment: a step forward
Af Kristine Klang, studentermedhjælper, STIL
Gunner Poulsen fra Lykkegårdsskolen i Varde har sammen med eTwinning-partnere fra Norge, Spanien og Polen modtaget et kvalitetsmærke for projektet Our European cities and environment: a step forward. Projektet stiller skarpt på kulturarv, europæiske byer, sunde levevaner, fremme og bevare naturområder, udvikle elevers IKT-egenskaber og styrke brugen af grønne transportmidler og vedvarende energi.
I løbet af projektet har eleverne fra de fire lande arbejdet med de europæiske kvaliteter, såsom samarbejde, solidaritet, demokrati, frihed, menneskerettigheder, bæredygtig udvikling og bevarelsen af vore naturlige og kulturelle arv for at styrke deres europæiske mentalitet. I projektet har lærerne valgt at introducere deres elever til aktiviteter, der promoverer og viser de smukke sider af de forskellige eTwinning-partneres byer og natur. Hovedformålet med projektet har fra start været, at eleverne skulle blive klogere på og lære om Europa og europæiske borgere, men også at eleverne udviklede en forståelse for vigtigheden ved miljøvenlige byer med fokus på vedvarende energi, støjforurening, grønne transportmidler og medborgerskab i form af offentlig deltagelse.
Gennem projektet har eleverne udviklet deres viden om Europa, kultur- og naturarv. De har arbejdet med aktiviteter, hvor de blandt andet har lavet lydmålinger, men eleverne har også haft mulighed for at besøge hinanden.
Our European cities and environment: a step forward er et mobilitetsprojektet, hvilket betyder, at elever fra de fire partner lande har besøgt henholdsvis Oslo i Norge og Cieza i Spanien. Fra den 1. til den 7. december 2019, tog en gruppe elever fra Danmark, Polen og Spanien til Oslo, som blev kåret som Europas Miljøhovedstad i 2019. Eleverne arbejdede derfor med, hvad denne pris indbefatter, hvilke byer der tidligere har vundet prisen og omsatte hovedformålet med Erasmus-projektet ”Green Power against Noise Pollution” til praksis. Under den spanske mobilitet fik eleverne mulighed for at måle støjniveauet i Cieza, og oprettede et støjkort, så de kunne lokalisere målingerne ved hjælp af en række forskellige farver. Du kan tilgå elevernes kort her: https://www.google.com/maps/d/viewer?ll=38.23659728696997%2C-1.4153921410260084&z=16&mid=1jgbwYegmnXfuZD5AtyRO6laXbFT2ya3g