Langelinieskolen, København
© eTwinning DK

Langelinieskolen, København

28-10-2020

Af Kristine Klang, studentermedhjælper, STIL
”Åbenhed, synlighed og sidemandsoplæring” således lyder de tre ord, som Charlotte Rørbøl , Langelinieskolen, bruger til at beskrive eTwinning.

Beliggende på Indre Østerbro finder man Langelinieskolen. En skole, der har fokus på lighed, respekt, tolerance og deltagelse. Langelinieskolen er Danmarks første Rettighedsskole, men ud over at være Rettighedsskole, kan Langelinieskolen nu også kalde sig for eTwinning-skole. Læs om, hvad international koordinator og eTwinning ambassadør, Charlotte Rørbøl, mener, eTwinning kan bidrage med i undervisningen samt til elever og lærere.

”Åbenhed, synlighed og sidemandsoplæring” således lyder de tre ord, som Charlotte Rørbøl bruger til at beskrive eTwinning. Charlotte oprettede sin eTwinning-profil tilbage i 2011 og har siden stået i spidsen for Langelinieskolens arbejde med eTwinning. Siden da har lærere og elever fra skolen deltaget i 32 projekter. Men hvordan arbejder de med eTwinning på Langelinieskolen, og hvordan passer det sammen med det at være Rettighedsskole? Charlotte forklarer således: ”Vi har brugt eTwinning i forbindelse med vores ERASMUS-projekter og i forbindelse med efteruddannelse. Vi bruger også eTwinning til at understøtte vores arbejde som Rettighedsskole, hvor vi har et fælles fokus på børnekonventionen, globalt medborgerskab og verdensmål. Det passer rigtig godt med eTwinning!”.

Positive effekter ved eTwinning

Langelinieskolen har i deres undervisning stort fokus på den internationale dimension. Dette kommer bl.a. til udtryk i deres store arbejde med ERASMUS-projekter, som giver elever og lærere mulighed for at besøge deres samarbejdspartnere. I Langelinieskolens arbejde med ERASMUS-projekter benytter de sig af eTwinning som platform. På denne måde har elever og lærere mulighed for at følge med i alles arbejde på det fælles TwinSpace. I arbejdet med eTwinning får eleverne også mulighed for at dele deres arbejde med andre elever på deres egen alder. Dette fortæller Charlotte er meget givende for eleverne: ”Det virker meget motiverende for eleverne, at de får modtagere af deres produkter. Et postkort fra sommerferien bliver pludselig også læst af andre end læreren. Så gør man sig også mere umage”.

Det er ikke kun eleverne, der får noget ud af arbejdet med eTwinning. Charlotte erfarer, at lærere lærer at bruge nye IT-værktøjer og bliver udfordret på en ny didaktik med mere autentisk kommunikation og vidensdeling når de arbejder med eTwinning.

Udbyttet ved at arbejde med eTwinning

Når man spørger Charlotte, hvad hun mener er den største force ved eTwinning lyder svaret således: ”eTwinning virker utroligt effektivt på grund af en meget stærk græsrodslignende netværksstruktur, hvor man også kan deltage, selvom man sidder i en afsides bjerglandsby med en halvgammel telefon”. Langelinieskolens elever og lærere har ved brug af eTwinning mulighed for at arbejde med elever og lærere, som befinder sig i en helt anden atmosfære end dem selv. Gennem eTwinning får eleverne dermed en bredere kulturelforståelse, som skaber åbenhed og nysgerrighed på andre børn i deres alder. Derudover gør arbejdet med eTwinning lærerarbejdet meget mere spændende, fortæller Charlotte.