
Person
Målgruppe: Dagtilbud, Forårssfo, 0. klasse - 2. klasse.
Fag/fagområder: Natur/udeliv/science, Krop og sanser, æstetisk udtryk
Tidsramme: Omkring 5 timer fordelt over 2 uger.
Antal partnere: Gerne flere, så børnene møder så mange forskellige blomster og naturtyper som muligt.
Mål for projektet:
- Styrke børnenes nysgerrighed på naturen.
- Styrke børnenes ordforråd om naturen.
- Give børnene erfaringer med verden.
Materialer:
Easyscope el.a. til forstørrelse.
Papir og farveblyanter
Vaser
Bøger med billeder af blomsterarter
Kurv til indsamling
Ipad til at tage fotos
Aktiviteter:
1) Børnesamtale om blomster i almindelighed: Hvor mange gule blomster kender I? Hvor mange tror I, vi kan finde? Er der blomster, der er særlige for årstiden? Hvad ved I om blomster?
Børnene inddeles i små grupper og tildeles roller; fx fotograf, ansvarlig for forstørrelsesglasset, plukning af blomsterne og opbevaring af blomsterne.
Instruktion til børnene om, hvordan man indsamler blomster; husk at få stilken med, undlad at rive roden op.
2) Børnene sendes på mission/ekspedition, hvor de finder, kigger på og indsamler blomsterne.
3) Når børnene har samlet blomsterne, taler I sammen om, hvad de hedder, hvad ved vi om dem? Dufter de? Kan man spise dem? I samtalen er der opmærksomhed på sproglig opmærksomhed(stor, lille, farvenuancer, fagbegreber som kronblade, stilk, blade, rod og årstider)
Alle oplysningerne samles i et skema - se herunder. Skemaet skal være fysisk og placeres så børnene kan se på det i løbet af deres dag, men skemaet skal også kunne uploades på eTwinning og deles med partnerne.
I hele perioden kan I, når I synger og læser dialogisk læsning have fokus på naturen, årstiden eller planter/blomster.
I kan efter indsamlingen evt. selv så blomster sammen med børnene i plantekasser eller dyrke karse sammen med børnene.
Børnene tegner/fingermaler de blomster, de har fundet.
Foto | Dansk navn | Tysk navn | Spansk navn |
Mælkebøtte | Löwezahn | diente de león | |
Alle aktiviteterne fotograferes/evt. med korte filmklip som I deler med partnerne på eTwinning. Undervejs gør partnerne det samme, og I kan dele det med børnene, så de kan se, hvilke gule blomster børn i andre lande finder og ser i deres hverdag.
Evaluering:
Børnenes malerier.
Børnesamtaler om de ord/navne, de har lært.
Spørg børnene, om de syntes, det var sjovt.
Tips og tricks:
Hands on! Lav et praktisk projekt, hvor børnene kommer ud i naturen.
Vær fleksibel - for at lykkes med et projekt på tværs af lande, skal man være fleksibel.
Lad børnene sætte retning og føre an.
Gentag ord på flere måder.