Gule blomster
© eTwinning DK

Gule blomster

14-04-2025

Projekt til dig, der arbejder i dagtilbud og de yngste skoleklasser.
Gå på opdagelse fauna i institutionens udeområde og lokal området. Hvilke gule blomster findes der?

Målgruppe: Dagtilbud, Forårssfo, 0. klasse - 2. klasse.

Fag/fagområder: Natur/udeliv/science, Krop og sanser, æstetisk udtryk

Tidsramme: Omkring 5 timer fordelt over 2 uger.

Antal partnere: Gerne flere, så børnene møder så mange forskellige blomster og naturtyper som muligt.

Mål for projektet:

- Styrke børnenes nysgerrighed på naturen.

- Styrke børnenes ordforråd om naturen.

- Give børnene erfaringer med verden.

Materialer:

Easyscope el.a. til forstørrelse.

Papir og farveblyanter

Vaser

Bøger med billeder af blomsterarter

Kurv til indsamling

Ipad til at tage fotos

Aktiviteter:

1) Børnesamtale om blomster i almindelighed: Hvor mange gule blomster kender I? Hvor mange tror I, vi kan finde? Er der blomster, der er særlige for årstiden? Hvad ved I om blomster?

Børnene inddeles i små grupper og tildeles roller; fx fotograf, ansvarlig for forstørrelsesglasset, plukning af blomsterne og opbevaring af blomsterne.

Instruktion til børnene om, hvordan man indsamler blomster; husk at få stilken med, undlad at rive roden op.

2) Børnene sendes på mission/ekspedition, hvor de finder, kigger på og indsamler blomsterne.

3) Når børnene har samlet blomsterne, taler I sammen om, hvad de hedder, hvad ved vi om dem? Dufter de? Kan man spise dem? I samtalen er der opmærksomhed på sproglig opmærksomhed(stor, lille, farvenuancer, fagbegreber som kronblade, stilk, blade, rod og årstider)

Alle oplysningerne samles i et skema - se herunder. Skemaet skal være fysisk og placeres så børnene kan se på det i løbet af deres dag, men skemaet skal også kunne uploades på eTwinning og deles med partnerne.

I hele perioden kan I, når I synger og læser dialogisk læsning have fokus på naturen, årstiden eller planter/blomster.

I kan efter indsamlingen evt. selv så blomster sammen med børnene i plantekasser eller dyrke karse sammen med børnene.

Børnene tegner/fingermaler de blomster, de har fundet.

 

FotoDansk navnTysk navnSpansk navn
MælkebøtteLöwezahndiente de león

 

Alle aktiviteterne fotograferes/evt. med korte filmklip som I deler med partnerne på eTwinning. Undervejs gør partnerne det samme, og I kan dele det med børnene, så de kan se, hvilke gule blomster børn i andre lande finder og ser i deres hverdag.

 

Evaluering:

Børnenes malerier.

Børnesamtaler om de ord/navne, de har lært.

Spørg børnene, om de syntes, det var sjovt.

Tips og tricks:

Hands on! Lav et praktisk projekt, hvor børnene kommer ud i naturen.

Vær fleksibel - for at lykkes med et projekt på tværs af lande, skal man være fleksibel.

Lad børnene sætte retning og føre an.

Gentag ord på flere måder.