Auraskolen, afd. Bryndum Skole - Esbjerg
© Lisbeth Kodal

Auraskolen, afd. Bryndum Skole - Esbjerg

12-02-2021

Af Kristine Klang, studentermedhjælper, STIL
I landlige omgivelser ligger Bryndum Skole, som er en del af Auraskolen. Skolens placering betyder, at det ligger dem naturlig at inddrage naturen i undervisningen. De seneste tre år er de på Bryndum Skole også begyndt at inddrage eTwinning med stor succes. Ni projekter har skolens lærere og elever deltaget i -med flere i vente

Det store arbejde med eTwinning betyder, at Bryndum Skole nu kan kalde sig for eTwinning-skole. Pædagogisk leder for undervisning, Helene Dalsgaard, og lærer, Asger Lind, fortæller i dette portræt, hvordan de arbejder med eTwinning på Bryndum Skole.

Auraskolen afd. Bryndum Skole er i år blevet udnævnt som eTwinning-skole, en titel, som passer rigtigt godt ind i deres arbejde med at skabe en ny profil omkring 21st Century Skills. I dette arbejde spiller den internationale dimension en stor rolle, og deres vision er at gøre deres elever parate til en fremtid, som ingen rigtig kender til. Det er netop her den internationale dimension og herunder arbejdet med eTwinning kan være med til at ruste eleverne, forklarer Helene og Asger. I løbet af de sidste år har eleverne fra Bryndum Skole haft mulighed for at arbejde sammen med elever fra rundt omkring i Europa, hvor de i samarbejde har udarbejdet projekter i forskellige fag. Herigennem er eleverne blevet klogere på deres klassekammerater i udlandet og fået et indblik i deres kultur og måde at gå i skole på.

Arbejdet med eTwinning

På Bryndum Skole er de stadig i gang med at undersøge alle afkroge af eTwinning. For tiden har de gang i et stort projekt ved navn We Only Have One Planet. Om dette projekt fortæller Helene og Asger følgende: ”Vi bruger eTwinning til formidling af de projektrelevante aktiviteter, vi laver mellem vores ”mobilities” i vores nuværende projekt We Only Have One Planet. I første fase af projektet har vi lavet en præsentationsvideo, som er lagt op på projektets TwinSpace. Vi bruger ikke eTwinning til kommunikation mellem de involverede lærere endnu, men vi er nysgerrige og følger med i, hvordan andre bruger eTwinning”.

Helene og Asger ser store fordele ved eTwinning. De mener blandt andet, at det er en force, at eTwinning er lettilgængelig og giver adgang til den internationale dimension både for lærere, pædagoger og elever.

eTwinning med 3 ord

”Udstilling, elev til elev og inspiration”. Disse tre ord benytter Asger og Helene om eTwinning. Gennem eTwinning får lærere og elever adgang til en platform, hvor de kan være fokuseret på deres projekt. Eleverne får mulighed for at arbejde med elever på tværs af landegrænser. Derudover bliver deres arbejde modtaget af andre end deres lærere, hvilket ofte motiverer eleverne og får dem til at yde deres bedste. For Bryndum Skole betyder eTwinning en åbning til den internationale dimension, som kan være svær at finde andre steder.

Bryndum Skole har nogle spændende projekter i gang, og deres viderearbejde vil vi spændt følge med i.

eTwinning
eTwinning